Wednesday, February 8, 2012

Virtues of the Prophet between glorifying and example setting مناقب النبي (ص) بين التعظيم والتعليم

It would be wrong to look on to the rank of the Prophet through his ideal virtues seeking merely to glorify him in pursuit of his intercession-as it is known among the common people- thus forgetting the purpose for which the Prophet was sent, which is the purification of mankind from the blemishes of infidelity, the inward and the outward. This is not accomplished except by assuming the prophet as an example, not in the sense of attaining the same rank of perfection as the prophet, but by acting like him as far as possible.

إن من الخطأ بمكان ، أن ننظر الى منزلة النبي الاعظم من خلال مناقبه المثلى ، لاجل التعظيم المجرد طلبا : للشفاعة ، او قضاء الحاجة - كما هو متعارف بين العامة - ناسين الهدف الذي من اجله بعث النبي الاكرم (ص) ، الا وهو تخليص البشرية من كل شوائب الشرك : جليّها وخفيّها .. ولا يتحقق ذلك الا من خلال اتخاذ النبي (ص) اسوة وقدوة ، لا بمعنى الوصول الى نفس مدارج النبي من الكمال ، وانما التشبه به قدر الامكان.

What substantiates the possibility of following the prophet’s example to a certain degree are the interesting expressions in Allah’s saying: {You have had a good example in Allah’s Messenger for whomsoever hopes for Allah and the Last Day and remembers Allah oft}, because the verse has the expression “Have had” which implies stability and continuity, and the address is for all, as in the word “you”. The verse stipulated, for the ability to follow the example, the belief in Allah without which man could not move, and without motion he would not feel the necessity to follow the example of the symbols of that motion. The verse also stipulates the necessity of the belief in the Last Day without which man will lose the motives for motion, desiring the reward and fearing the punishment.

إن ما يؤكد قابلية النبي (ص) للتأسي به بدرجة من الدرجات ، هي التعابير الملفتة في قوله تعالى : { لقد كان لكم في رسول الله اسوة حسنة لمن كان يرجو الله واليوم الآخر وذكر الله كثير } ، ففيها التعبير بـ ( كان) الدال على الثبات والاستمرار ، والخطاب للجميع بعبارة ( لكم ) .. واشترطت القدرة على التأسي ، بضرورة الايمان بالله تعالى الذي لولاه ، لما تحرك العبد ، ولولا الحركة لما رأى ضرورة للتأسي برموز تلك الحركة .. وكذلك بضرورة الايمان باليوم الاخر الذي لولاه ، لفقد العبد مشوقات الحركة : طمعا في الأجر ، وخوفا من العقاب.

Striking natural changes coincided with the birth of the Prophet, like the cracking of Khisrau’s arch, the nullifying of the sorcerer’s work and the drying of Lake Sawa. All to announce the realization of a new era in the history of mankind, for it is the second striking stage after the creation of Adam. It was also marked by the movement of Satan’s men to change the path. For it was related that Satan’s men had asked him: “ What is it that frightened you o our master?” He said: “ woe unto you, the skies and the earth have changed as of tonight. Then he dipped into the earth roaming it until he reached the Kabba and addressed archangel Gabriel saying: “do I have a share in him?” Gabriel replied: “No”. Then Satan said: “In his followers, then?” Gabriel said: “Yes”. Then Satan said: “ I am satisfied”. The practical lesson from this is that; The more intense the motivation of guidance gets, the more fierce the enemies of the guided men get.

زامنت ولادة النبي (ص) تغييرات طبيعية ملفتة من : انفصام طاق كسرى ، وابطال سحر السحرة ، وجفاف بحيرة ساوة ، لتبشر بتحقق عصر جديد في تاريخ البشرية .. فهي المرحلة الثانية الملفتة بعد خلقة آدم (ع) كما زامنها ايضا تحرك الابالسة لتغيير المسيرة .. فقد ورد أن الابالسة قالوا للشيطان : ما الذي افزعك يا سيدنا؟.. فقال لهم : ويلكم !.. لقد انكرت السماء والارض منذ الليلة ، ثم انغمس في الدنيا فجالها حتى انتهى الى الحرم ، وخاطب جبرائيل قائلا : هل لي فيه نصيب؟.. قال: لا .. قال ففي امته؟.. قال: نعم ، فقال رضيت .. والدرس العملي من ذلك : انه كلما اشتدت موجبات الهداية ، كلما ازداد تكالب الاعداء على السائر في طريق الهدى.

‘Alee (P.B.U.H), the spiritual brother of the prophet (who also brought him up) described the prophet by saying: “Allah has associated with him since he was weaned, His greatest angel who was entering him upon the course of noble characteristics”. Thus, if Allah wanted to do good to a servant of His, He would rectify him by inspiration or association of an angel with him. What then keeps a man from asking his God to direct him by the directing angels, to protect him in his boisterous course of life from deviation and taking the sides of Satans?

يصف علي (ع) أخاه وهو ربيب المصطفى ، قائلا : ( ولقد قرن الله به من لدن أن كان فطيما ، اعظم ملك من ملائكته ، يسلك به طريق المكارم ) .. وهكذا فإن الله تعالى اذا اراد بعبد خيرا ، سدده الهاما، أو إقرانا بملك.. فما المانع من أن يطلب العبد من ربه ، أن يسدده بملائكة التسديد ، ليحفظونه في دورة حياته الصاخبة ، من موجبات الانحرافات ، والارتماء في احضان الشياطين؟

The Qur’an has ascribed to the prophet qualities not ascribed to anyone of the great prophets, by saying that he is: {Upon a mighty morality}. It is not important that a man keeps these qualities when he is alone with himself, rather what is important is that he practices them when he is confronted with contradicting social elements. It was related that a youth came to the prophet and said: “ Do you permit me to fornicate?” The prophet’s companions chided him and spoke rudely with him, but the Prophet wanted to uproot the corruption from the depth of his being when he returned him to his original nature by saying: “Do you like to see your mother or sister fornicated with?” He replied: “No”. Then the Prophet said: “All people are like that!” Then he placed his blessed hand on the youth’s chest and said: “ O Allah, forgive his misdeed, purify his heart and guard his private parts (against committing fornication). Which one of us then has such forbearance to contain perverted behaviour?

إن القرآن الكريم وصف النبي (ص) بما لم يصف به احدا من الانبياء العظام ، وهو انه على خلق عظيم .. وليس المهم أن يمتلك الانسان هذه الصفة في خلوته مع نفسه ، وانما المهم أن يكون كذلك في خضم المواجهة مع العناصر الاجتماعية المنافرة .. فقد ورد انه جاء شاب الى النبي (ص) فقال : أتأذن لي بالزنا ؟.. فنهره الاصحاب واغلظوا عليه ، ولكن نبي الرحمة (ص) اراد أن يجتث جذور الفساد من اعماق وجوده ، عندما ارجعه الى فطرته قائلا له: اتحب أن يزنى بأمك او اختك.... فقال لا .. فقال (ص) : كل الناس كذلك!.. ثم وضع يده المباركة على صدره قائلا: اللهم اغفر ذنبه ، وطهر قلبه ، وحصن فرجه!.. فأي منا له مثل سعة الصدر هذه ، في استيعاب الحركات المنحرفة؟!..

The Prophet’s miracle was not restricted to the splitting of the moon and the movement of the inanimate body but it extended beyond that to splitting the hearts and moving the thoughts. When a nation unique amongst nations in practicing the most despicable act of burying female infants (the most beloved of our blood), turns to be: {The best nation ever brought forth to men}, the likes of the angel-bathed Handhala and Qutada the son of Nu’man who witnessed the battle of Badr and one of his eyes was gouged out in the battle of Uhud when he came to the prophet and said: “I was recently married to a good looking woman and we love each other and I hate her to see me in this form”. Then the Prophet put it back into its place saying: “O Allah, cover him with your grace.”

لم تنحصر معجزة النبي الاكرم (ص) في فلق القمر وحركة الجماد ، وانما تعدت الى فلق القلوب ، وحركة الافكار.. واذا بأمة تنفرد بين الامم بأرذل خصلة ( الا وهي وأد البنت وهي من احب فلذات اكبادنا) لتتحول الى خير امة اخرجت للناس ، امثال : حنظلة غسيل الملائكة ، وقتادة بن النعمان الذي شهد بدرا ، وفقئت عينه يوم احد فجاء الى رسول الله (ص) فقال: ان لي امرأة جميلة ، احبها وتحبني ، واني جديد عرس ، فاكره أن تراني بهذه الهيئة .. فأخذها النبي (ص) ووضعها في مكانها قائلا: اللهم اكسه الجمال !..

***********

No comments: